reklama

Ak na niečom záleží, záleží na všetkom.

Od mala máme tendenciu posudzovať všetko okolo nás. Táto snaha nás vedie k reakciám a komentárom a dnes, vďaka sociálnym sietiam, reagujeme aj na to, na čo by sme inak nereagovali. Nechávame sa unášať prúdom, ale... záleží na tom?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Prijatie. - silný odkaz, ktorý mi prichádza do života približne rok. Lekcie, ktoré mi ho pripomínajú, sa opakujú s odstupom mesiacov akoby vytrhnuté z kontextu, ale v plynutí času sa spájajú do spoločného odkazu – prijímaj.

Jedna z minuloročných návštev SNG vo mne zanechala negatívne emócie. Svoje rozhorčenie z nepochopeného zlúčenia dvoch nesúvisiacich expozícií som zverejnil v podobe krátkeho komentára na FB a práve vďaka tomuto príspevku sa stalo niečo, čo v mojom živote spustilo lekcie prijímania. Dvaja priatelia mi poskytli spätnú väzbu, ktorá ma prinútila pozrieť sa na vec inak. Zrazu tu bola informácia, ktorá nabúrala moje stereotypy a emócia, vďaka ktorej som pocítil uvoľnenie a nával energie. „Život nám sám ukazuje, ako ho žijeme a aké pocity v ňom prežívame.“ – rezonuje vo mne priateľov dôvetok. Som vďačný za túto skúsenosť. Uvedomil som si, ako energie fungujú, ako ľahko možno podľahnúť negatívnemu stimulu, posilňovať ho rozvíjaním myšlienky a tým oslabovať seba.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes som zašiel do kina na film Chatrč, ktorého knižná predloha na mňa mimoriadne zapôsobila. Zaujala ma netradičným spracovaním procesu vyrovnávania sa s tragickou udalosťou na základe príbehu muža a jeho rodiny. Surrealistický príbeh odľahčený svojským poňatím Boha veľmi citlivo zasahuje do tradičného ľudského spôsobu myslenia.

Ilustračné foto
Ilustračné foto (zdroj: Zdroj: https://pixabay.com)

Zdanlivo nesúvisiaca udalosť, ale na poslednej Bibliotéke v jednom z množstva stánkov moju pozornosť upútala kniha Obejměte svého vnitřního kritika. Náhoda? Zrejme nie, veď kniha bola kvapkou v mori, stratená na pulte s desiatkami ďalších kníh.

Kritik a sudca - produkty našej mysle, ktorá nad nami postupne preberá moc. Stávame sa inými, než akými sme sa narodili a vo svojej podstate stále sme. Vnútornú múdrosť, ktorá je našou súčasťou od narodenia, postupne nahrádza múdrosť iná. Vďaka nej máme tendenciu súdiť seba a iných, komentovať udalosti, ale... záleží na tom? Na čom skutočne záleží?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V živote sa nám to občas stáva. Zastavíme sa. Aj vďaka impulzom zvonka. Je úžasné, ako niektorí ľudia dokážu spracovať niektoré témy. Z filmu vo mne utkveli dva silné obrazy: stretnutie s Múdrosťou, ktorá konfrontovaním vnútorného sudcu hlavnej postavy naštrbila jej dvojfarebné vnímanie dobra a zla, a scéna, v ktorej hlavná postava prechádza lekciou bezhraničného odpúšťania.

Bez ohľadu na to, v čo veríme, Chatrč, je svojim spracovaním mimoriadnym dielom. Šírka a hĺbka jeho záberu je obdivuhodná, sila príbehu dojemná. Je o láske, bolesti, odsudzovaní, je o radosti, smútku a obviňovaní. Je o živote, o našom ľudsky obmedzenom pohľade naň, ktorý nás zamotáva do klbka strachu, úzkosti, uzatvára nás pred sebou i svetom a o konfrontovaní tohto stereotypného myslenia s pohľadom na život, ktorý naopak, oslobodzuje a zbližuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ilustračné foto
Ilustračné foto (zdroj: Zdroj: https://pixabay.com)

Život je príležitosťou zmeniť svet. Ak dokážeme zmeniť seba. Na čom v živote záleží? Kritik a sudca v nás ovplyvňujú predovšetkým náš život a menia obraz skutočnosti na iný. Ale ktorý je ten správny? Detsky naivný, s bezhraničnou láskou, vierou, dôverou, spontánnym prejavovaním citov, jednoduchou komunikáciou? Alebo ten logický, v ktorom často nenachádzame slová, hoci máme bohatšiu slovnú zásobu, komunikujeme oveľa intenzívnejšie, ale máme problém povedať „Mám ťa rád.“, či dokonca máme problém prijať samých seba? 

Slavomír Trnavský

Slavomír Trnavský

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek ako každý iný. Možno len trochu viac radšej hovorím písaným slovom než ústami. Mám množstvo nápadov a myšlienok, ktoré sa mi rozliezajú po papieri, lebo ich neuspokojí len zápis v mozgu, či stopa zanechaná v srdci. A tak píšem. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromnéStĺpček

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu