reklama

Sila srdca, Baptist de Pape

Od srdca k rozumu. Ako malí sa úprimne tešíme a prejavujeme svoje emócie, postupne však do nášho života vstupuje mozog a my začíname kontrolovať svoje emócie i správanie. Ale je táto zmena pre nás skutočne to najlepšie?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Verím, že sa nerúham, ak poviem, že som našiel novú bibliu, knihu života. Volá sa Sila srdca. 

Vzhľadom na svoj formát pomerne ťažká knižočka s obálkou ohnivou ako Carmen, jednoduchým názvom a neobyčajne silným odkazom vo svojom obsahu.

Koketujeme spolu už tretí rok, ale až v tomto roku sme si spolu reálne začali. Keď sa objavila na pultoch kníhkupectiev, bol som ešte v knižnom biznise. Pri návšteve jednej z predajní ma mlčky oslovila, pritiahla moju pozornosť a ja som na nej stratil oči, vzal ju do rúk, prelistoval a vrátil späť na kôpku s mimozmyslovým odkazom „neskôr, drahá“. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odvtedy som ju nosil v hlave a čoraz naliehavejšie pociťoval vnútornú túžbu, potrebu mať ju doma. Počas nasledujúceho roka ma pri návštevách kníhkupectiev vždy pritiahla k sebe. Neviem, ako to robila, ale pre moje oči a srdce bola silným magnetom. Napokon som jej podľahol a kúpil si ju, priniesol domov, uložil na stolík. Takto sme spolu žili jeden pri druhom niekoľko mesiacov, až som po nej siahol koncom roku 2016 a začítal sa do jej obsahu.

Zopár strán a prišlo sklamanie. Štrukturovaním čoby Tajomstvo (Secret) cez kopirák. Autor spomína ešte aj film, ktorý natočil, rovnako ako Rhonda Byrne. Nemohol som pokračovať ďalej. Odmietol som ju, nepochopenú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prešlo pár mesiacov a... opäť ma zviedla, odložená. Začítal som sa do jej obsahu a tentokrát sa prečítal úvodom, ktorý ma predtým odradil. Pár mesiacov a ja som na ňu dorástol. Uvedomil som si, že som potreboval čas, že to odloženie zabránilo možnej katastrofe, fiasku rodiaceho sa hlbšieho vzťahu. Všetko si vyžaduje svoj čas, ktorý plynie mimo nás.

Vyrovnaný s prvoplánovaným štrukturovaním textu to už ťaháme spolu druhý mesiac a niekoľko desiatok strán. Pekne pomaly. A musím sa priznať, stojí to za to. Prehovára mi do duše. Nachádzame súlad v myšlienkach, vo filozofii o sile srdca a moci rozumu. Rozjímame pri citátoch a rozvádzame myšlienky do úvah a zamyslení, do poznámok. Po niektorých sa zastavíme a žijeme pár hodín alebo až dní každý vlastným životom. Hlboké myšlienky si vyžadujú dlhší čas na spracovanie, aby vyzreli ako kvasená kapusta v sude do svojej plnej chuti a zdraviu prospešného účinku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko má svoj čas a tento je v plynutí veľmi relatívny. Nemeria sa minútami, ale pochopením, spracovaním - áno, toto je to správne slovo, aby nedošlo k mylnej domnienke len o činnosti rozumu.

Srdce má svoje dôvody, ktoré rozum nepozná. (Blaise Pascal), strana 36. Vieme toho veľa, no v skutočnosti o živote a o sebe tak málo. Žijeme zajatí v rutine života, stereotype práce a možno rodiny, v kolobehu povinností popretkávaných krátkodobými radosťami bez pocitu vnútorného naplnenia, zmysluplného života, ak odhliadnem od bežne používaných ospravedlňujúco, či obranne znejúcich fráz o rodine, pomoci iným ako o zmysle, no v skutočnosti žijeme len život iných, odvrhnutí od seba samých. Nechávame sa unášať a uháňať životom a inými možno aj zo strachu, aby sme nemali čas zastaviť sa a uvedomiť si, že žijeme život, ktorý nás v skutočnosti až tak nenapĺňa. Možno zo strachu mať čas na to, aby sme sa zastavili a vyčistili hlavu, v tom tichu započuli hlas vlastného srdca, ktoré sa nám ustavične prihovára, napriek našej vedomej či nevedomej snahe umlčať ho, lebo žiť pre iných je ľahšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Znie to neskutočne, vzhľadom na to, akým bol človekom, ale aj sám Steve Jobs sa nechal počuť: Majte odvahu nasledovať vlastné srdce a intuíciu (str. 23). A ako píše Paolo Coelho, nestrácajte nádej. Dajte šancu svojmu snu, neoľutujete. Netvrdím, že nebudete trpieť, netvrdím, že neprehráte, iba vravím, že neoľutujete“ (str. 36).

A tak, stojím. Stojím a nechám k sebe prihovárať srdce a čas začínam merať spracovaním odkazu, myšlienky, skúsenosti. Snažím sa rozpamätať na svoje sny a túžby. Bože, aké neskutočné sa zdá byť, že na ne tak ľahko zabúdame a ťažko sa k nim vraciame. A s akou malou dušičkou. No práve toto je znakom toho, ako sme sa v živote stratili od seba.

Vďaka Ti, Baptiste de Pape, za Silu srdca, že si počúvol svoje srdce a ako absolvent práva sa vydal na inú cestu, inšpirovaný jedinou myšlienkou Oprah Winfreyovej. Vďaka Ti Bože, Vesmír, Energia. 

Slavomír Trnavský

Slavomír Trnavský

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek ako každý iný. Možno len trochu viac radšej hovorím písaným slovom než ústami. Mám množstvo nápadov a myšlienok, ktoré sa mi rozliezajú po papieri, lebo ich neuspokojí len zápis v mozgu, či stopa zanechaná v srdci. A tak píšem. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromnéStĺpček

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu